Standardowa ładowarka samochodowa pobiera moc pięć razy większą niż spawarka topiąca metal. Na szczęście nie oznacza to, że ładując samochód będziemy narażać swoje życie. Ładowarki muszą spełniać szereg norm technicznych, które wymagają od tych urządzeń licznych zabezpieczeń - pisze Paweł Smoliński z Urzędu Dozoru Technicznego.

Nowy Przemysł Expo: optymalne rozwiązania dla elektromobilności

Dla większości osób elektromobilność to fajne, pozbawione spalin, dynamiczne samochody elektryczne, będące na razie dobrem raczej luksusowym, ale szukające drogi do masowego odbiorcy. Niezbyt często zadajemy sobie pytanie skąd i w jaki sposób brać energię do tego typu pojazdów.

Domowe gniazdko jest na pewno wygodnym i tanim rozwiązaniem, ale nie skorzystamy z niego na trasie. Kwestia ilości publicznych stacji ładowania, jako swoisty parametr eksploatacyjny wszystkich „elektryków”, jest co prawda dość systematycznie podnoszona, ale bardzo rzadko dyskusja ta dotyka kwestii bezpieczeństwa procesu ładowania, czy też sposobu, w jaki energia elektryczna ma dotrzeć do samej stacji. Pomimo iż kwestie te nie są atrakcyjne medialnie i nie dyskutuje się o nich tak przyjemnie jak o osiągach nowych elektrycznych supersamochodów, to właśnie one mogą spowolnić i ograniczyć rozwój elektromobilności, jeżeli nie poświęci się im należytej uwagi i nie będzie się szukało rozwiązań dla identyfikowanych problemów.

Powszechne obecnie konstrukcje stacji dają do dyspozycji kierowców moc 50 kW, a pojawiają się także modele 120, a nawet 350 kW. Dla porównania nasze domowe pralki pobierają moc zazwyczaj ok. 2 kW, kuchenka elektryczna z czterema palnikami i piecykiem to w sumie nie więcej niż 10 kW, a cały domek jednorodzinny obciąża sieć do 15 kW. Jeżeli dodamy do tego, że nawet spawarki, które przecież wykorzystują energię elektryczną do topienia metalu, najczęściej nie przekraczają 10 kW mocy znamionowej, to możemy wyobrazić sobie o jakiej energii mówimy w przypadku ładowania samochodów.

Na szczęście nie oznacza to, że ładując samochód zawsze będziemy narażać swoje życie. Ładowarki muszą spełniać szereg norm technicznych, które wymagają od tych urządzeń licznych zabezpieczeń. To czy producent i instalator zadbali należycie o nasze bezpieczeństwo sprawdzi dodatkowo w naszym imieniu Urząd Dozoru Technicznego.

Kolejnym istotnym tematem jest odpowiednia droga dla energii elektrycznej z miejsca jej wytworzenia (elektrownie węglowe, wiatrowe, ogniwa fotowoltaiczne) do stacji ładowania. Sieci elektroenergetyczne w naszym kraju wymagają ciągłej modernizacji i rozbudowy, a rozwój elektromobilności tylko dołoży im wyzwań. Na chwilę obecną ilość stacji ładowania jest w Polsce względnie mała, ale jeżeli branża ma się rozwijać (przykłady z innych krajów europejskich nie pozostawiają w tym zakresie wątpliwości), to będą potrzebne dodatkowe inwestycje w sieci.

Czytaj także: PGE chce mocno rozwijać sieć ładowarek do samochodów elektrycznych

Powyższe zagadnienia to jedynie próbka tematów, które mogą stanowić wyzwanie dla tworzącej się i wzrastającej na naszych oczach nowej branży (a może rewolucji technologicznej?). Pytania o możliwość wykorzystywania pojazdów jako mobilnych banków energii, o stosowanie buforów akumulatorowych do stabilizowania poboru energii na stacjach, czy o optymalne rozwiązanie roamingu płatności za usługę ładowania, cały czas pozostają otwarte, a często rodzą kolejne wątpliwości.

Wszystkich zainteresowanych próbami znalezienia optymalnych rozwiązań dla tych i innych zagadnień serdecznie zapraszam na wydarzenie Nowy Przemysł Expo, które odbędzie się w dniach 26-28 września w Katowicach. Dowiedz się więcej

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.